maanantai 19. helmikuuta 2018

Mike Pohjola: Sinä vuonna 1918


Suomalaisten kohtaloita kansalaissodan ajalta:

Milja, Uusimaa:
-syntyy äärimmäiseen köyhyyteen ja menettää äitinsä jo varhain
-huutolaislapsena  ja piikana julmassa talonpoikaisperheessä
-vahvatahtoinen, yritti karata jo lapsena, mutta jäi kiinni 
ja joutui henkisen ja fyysisen hyväksikäytön uhriksi tämän takia
-ilmeisesti kodin perintönä omaksuttu kommunismi 
vie kansalaissodan alkuvaiheessa liittymään punakaartiin
-taistelee aktiivisesti Tampereella punaisten joukoissa, loukkaantuu kyynerpäähän, mutta toipuu.
-päätyy valkoisten erityisesti vihaamaksi tapettuaan vangin Tampereella

- Jää valkoisten vangiksi keskitysleirille, jossa näkee nälkää ja joutuu raiskatuksi toistuvasti. Saa sukupuolitaudin.
-Tuomitaan isänmaan vihollisena kuolemaan, mutta säästyy tuomiolta
-Vastoin todennäköisyyttä selviää hengissä leiriltä, mutta vangitaan uudelleen.
-Selviää jälleen ja aloittaa hitaan sopeutumiseen yhteiskuntaan. Ottaa kasvattilapsen.

Waltteri, saamelainen, Lappi
- syntyy vaatimattomiin oloihin
-huutolaislapseksi isänmaalliseen perheeseen
 ja julmista oloista huolimatta voittaa perheen suosion.
- ennen sotaa päätyy suojeluskuntalaiseksi
 ja vaikuttaa kylässä torppareiden aktiivisena häätäjänä
- sodassa etenee nopeasti valkoisten upseeriksi
-teloittaa punaisia, maine julmana
-haavoittuu Tampereen taistelussa, toipuu
-palattuaan kansalaissodan taisteluihin kaatuu vihollisen ammuttua häntä silmään

Vilho, Kainuu
-tausta vaatimaton, orpo
-perheen perintönä syvä uskovaisuus
-päätyy huutolaislapseksi kartanoon
-lupaavan alun jälkeen joutuu vaikeuksiin kartanossa 
ja herättää valkoisten epäluulon ja vihan
-uskovaisuutensa takia myös punaiset vieroksuvat, vaikka ottavat joukkoihinsa 
-pakenee taisteluita erämaamökkiin
-joutuu toisen karkurinaisen puukottamaksi ja kuolee pakomatkalla.


Nämä kolme (fiktiivistä) kohtaloa ovat minun, Mike Pohjolan ja arpapelin yhteisiä luomuksia. Mike Pohjolan romaani Sinä vuonna 1918 (2018) antaa lukijalle harvinaisen mahdollisuuden vuorovaikutukseen: Lukija saa määrätä henkilönsä tietyt reunaehdot, esimerkiksi asuinpaikan, nimen, onko kyseessä juutalainen, tataari, venäläinen, saamelainen vai ei mikään näistä. Hahmon alkulähtökohta on aina vaatimaton ja vaikea. Sen jälkeen hahmo on lukijan valintojen, kohtalon (arpanoppa) ja tiettyjen historiallisten tapahtumien ja realiteetin armoilla. 

Teksti on kirjoitettu sinämuodossa, joten kohtalot tulevat lähelle. Huomaa, että Mike Pohjola on harrastanut paljon roolipelaamista, sillä lukija päätyy nyt keskelle roolipeliä. Kohtalot ovat julmia ja realistisia, mutta joskus pientä toivoakin – jos kaikki osuu sattumalta kohdalleen – on, vaikka historiallinen aika on yksi Suomen verisemmistä. 

Mahdollisuuksia paksussa kirjassa on lukemattomia, ja minua tämä innosti lukemaan yhä uudelleen ja luomaan uusia hahmoja kohtaloineen. Entä jos hahmo olisikin jo lapsena valinnut paeta tai entä jos hän olisi tajunnut mielistellä kasvattajiaan enemmän? Luin eri versioita lähemmäs kymmenen. Kaksi hahmoistani selvisi, yksi kuoli nälkään ja tauteihin jo lapsena, loput kuolivat kansalaissodan taisteluissa tai siviiliuhreina. Kärsimystä, hyväksikäyttöä ja väkivaltaa riittää, joten mikään lasten lukemistoa tämä ei todellakaan ole pelillisestä rakenteesta huolimatta. 

Mike Pohjola on selvästi tutkinut kansalaissotaa ja sitä edeltävää aikaa, joten tapahtuma-ajan ja -paikan kuvaus on realistinen, mutta mitään kovin elävää historiallista kehystä ainakaan minun hahmoilleni ei tullut. Tarinat jäivät melko ohuiksi, koska vaihtoehtoja on niin monia, joten mikään kaunokirjallinen elämys Mike Pohjolan romaani ei ole. 

Mike Pohjola kuitenkin yrittää ja uskaltaa uutta, ja tämä ansaitsee kiitoksen. Hienoa, että joku tuo erilaisia kansalaissodan aikaisia suomalaisten kohtaloita esille. Nykylukija pääsee eläytymään hyvin konkreettisella tavalla köyhyyteen, eriarvoisuuteen ja sodan julmuuksiin. Mielenkiintoinen – ja totisesti erilainen – lukukokemus. Ehdottomasti kirja kannattaa kokea.

Helmet-haasteeseen tämä kirja menee kohtaan #44, kirja liittyy johonkin peliin, tässä tapauksessa roolipeliin. Melkein jo pelkäsin, että tämän kohdan kanssa tulisi vielä päänsärkyä, mutta nyt kirjan rakenne tarjosi yllättävän mieluisan haastekohdan toteutuksen. Kiitos, Mike!



Mieleen jäi: Elämä on toki valintojen ja kohtalon arpapelia. Vaihtoehdot olivat sata vuotta sitten paljon vähäisemmät.

Matka ajassa: 1900-luvun alusta vuoteen 1919.

Matka paikassa: Koko Suomi

Kenelle: Erilainen lukukokemus aikuisille

Miten tielleni: Kirjastosta

2 kommenttia:

  1. Ompas mielenkiintoinen ratkaisu kirjalle. Tälläiseen kirjoitustyyliin en ole ennen törmännyt näin suuressa mittakaavassa. Voisi olla hauska kokeilla lukea. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti lukemisen arvoinen romaani ja rohkea veto kirjailijalta! Olo oli tätä lukiessa kuin lapsena, kun sai käsiinsä jotain oikein jännää.

      Poista